Makanan Yang Tidak Boleh Dicampur Dalam Satu Hidangan

Sharing is caring!

Google Pic

*.Durian dengan (Ubat-ubatan, Minuman bergas, Susu, Minuman bersoda, Minuman beralkohol, Kopi, Anggur,..) kerana boleh menyebabkan keracunan & kematian.

*.Udang dengan Vitamin C

(Risiko serius akan dialami oleh seseorang yang makan udang bersama dengan makanan atau minuman yang mengandung vitamin C (misalnya ais Oren).

Pada dasarnya udang mengandung Arsenic Pentoxide (As2O5) dan jika bertemu dengan tambahan mengandungi Vitamin C, akan terjadi reaksi kimia di dalam perut yang mengubah As3O5 menjadi Arsenic Trioxide (As2O3) yang sangat beracun.

Ini boleh membawa kepada hati, jantung, buah pinggang, saluran darah rosak, usus keluar darah, saluran darah melebar sehingga seseorang meninggal dengan kelima panca indera mengeluarkan darah.

Oleh itu, jangan makan makanan yang mengandungi minuman vitamin C serentak dengan menu udang sebaiknya mengelakkan minum ais oren atau minuman lain yang mengandungi vitamin C yang tidak sedikit)

*.Buah Pir dengan Madu

*.Madu dengan Ketam

*.Buah Tembikai dengan Susu

*.Susu dengan Ikan

Google Pic

(Menurut rawatan Ayurveda, memakan susu bersama ikan akan menghasilkan toksin dalam tubuh yang menyebabkan beberapa penyakit kulit.

Menurut rawatan Ayurveda, toksin adalah penyebab utama semua penyakit. Kombinasi ini boleh memberi kesan yang sama pada kulit dan boleh menyebabkan beberapa penyakit kulit. Memakan susu bersama ikan akan menyumbat pelbagai saluran badan yang menyebabkan masalah peredaran darah dan penyakit jantung)

*.Cuka dengan Susu

*.Buah-buahan dengan Susu (Perasa untuk susu lebih sedap)

(Biasanya kita campurkan susu dengan buah untuk membuat smoothie. Buah-buahan seperti pisang, strawberi, limau, dan oren menghasilkan haba saat dicerna, manakala susu memberikan kesan penyejukan.

Apabila makanan ini dipecahkan di dalam perut, ia menjadi berasid. Apabila susu dan buah-buahan dimakan bersama, ia akan memadamkan proses penghadaman yang berterusan. Ini menyebabkan ketidakseimbangan flora normal dalam usus dan menyebabkan toksin dalam perut, menyebabkan selesema, batuk, dan alergi)

*.Susu dengan Daging

(Susu adalah makanan lengkap dan juga terkawal, kerana nutrien padat. Sistem pencernaan memerlukan masa untuk memecahkan susu.

Menggabungkan dengan protein dengan bentuk lain seperti daging pasti akan membebankan sistem pencernaan.

Tidak seperti makanan lain, susu tidak diselesaikan di duodenum (sebahagian daripada usus kecil). Oleh itu, perut tidak melepaskan jus pencernaan ketika susu berada dalam perut. Ini adalah satu gabungan makanan yang tidak sesuai)

*.Susu dengan Garam

(Garam dan susu memiliki sifat yang berlawanan, sehingga setelah bertahun-tahun akan menimbulkan bahaya terhadap tubuh)

*.Susu dengan Nanas

(Nanas kaya dengan bromelain yang tidak boleh dicampurkan dengan susu. Jika digabungkan, ia boleh menyebabkan sakit kepala, sakit perut, loya, jangkitan, cirit-birit dan masalah lain yang menjadikannya sangat berbahaya terutamanya bagi bayi)

*.Lemon dengan Betik

(Mengambil campuran ini boleh membawa kepada anemia dan juga masalah dengan paras hemoglobin anda. Elakkan memakan campuran buah ini dan elakkan daripada memberikannya kepada anak-anak anda juga)

*.Pisang dengan Puding

(Gambungan Pisang-Puding sukar untuk dicerna yang akan memperlahankan kekuatan pemikiran anda. Kedua-dua campuran ini juga akan meningkatkan pengeluaran toksin, yang boleh membawa maut terutamanya bagi bayi)

Lobak Merah dengan Oren

(Lobak Merah dan oren adalah gabungan jus yang popular, tetapi harus diperhatikan bahawa ia boleh menyebabkan sakit pedih dan radang paru-paru yang berlebihan. Dalam sesetengah kes, ia telah dilaporkan menyebabkan kerosakan buah pinggang serta masalah lain yang mungkin membawa maut)

*.Susu dengan Oren

(Jika anda adalah salah seorang daripada mereka yang menambah jus oren untuk bijirin, hentikannya sekarang juga. Ini boleh membuat perut anda tidak dapat memproses kanji dari bijirin, kerana susu boleh meneutralkannya)

*.Pisang dengan Jambu Batu

(Pencampuran dan memakan jambu dan pisang dapat menyebabkan asidosis dan gas, yang mengakibatkan perasaan mual dan sakit kepala)

*.Madu dengan Tauhu Jepun (Tauhu)

(Penggunaan madu dengan Tauhu Jepun (Tauhu) secara bersamaan dapat merusak pendengaran)

*.Daun Salad dengan Ikan (Setiap kali makan Ikan sure ada salad.. ada stail katanya)

*.Buah Persimmon dengan ubi keledek

(Makan persimmons dan ubi keledek pada masa yang sama boleh menyebabkan penyumbatan pada abdomen.

Gula dalam ubi manis ditapai dalam perut, yang meningkatkan asid perut. Jika bahan-bahan yang digunakan bersama-sama ia boleh menyebabkan perut atau ulser gastrik)

*.Madu dengan Susu Soya

(Penggunaan madu dengan susu soya serentak boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan kerosakan pendengaran)

*.Madu dengan Bawang

(Penggunaan madu dengan bawang serentak boleh menyebabkan kerosakan mata)

*.Bawang Putih dengan Bawang Merah (jika dicampur boleh menyebabkan lumpuh, bawang besar jika dimakan selama 40 hari berturut-turut boleh menyebabkan bintik hitam di muka)

*.Daging segar dengan daging kering

*.Benda masam dengan benda berasid seperti cuka

*.Cuka & Nasi

Perkara yang perlu dielakkan untuk menjaga kesihatan tubuh badan:

>Jangan mandi air suam lepas kenyang (Amat bahaya kalau kita makan makanan seperti di atas)

>Senaman sebelum makan. (Ini yang kita selalu lakukan, Lepas senaman, kita makan Nasik Kandar.. Tepi longkang, Nala nya.. kuah banjir.. .hehe..)

>Jangan bersenam atau berjalan selepas makan tengahari

>Jangan makan buah selepas makan. (Makan buah selepas makan akan mengambil masa 8 jam untuk hadam makanan dalam perut kita.)

>Makan buah sebelum makan (1/2 jam sebelum makan nasi)

>Jangan tinggal makan malam walaupun sebiji kurma, Makan sedikit waktu malam (awet muda, sunnah nabi)

>Selepas makan malam kena bergerak atau berjalan sekurang-kurangnya 100 langkah.

>Jangan tidur selepas makan akan menyebabkan sembelit.

>Meninggalkan makan malam akan mempercepatkan tua sebelum tua.

>Kalau tak makan malam, enzim akan memproses lemak dalam perut dan lemak akan menjadi bertambah lemak atau kolestrol bertambah.

Tertarik dengan kenyataan Rasulullah SAW dalam buku Khal Tamar Plus, Rasululah memberi amaran bahawa “perut adalah punca penyakit”. Jadi salah satu ikhtiarnya adalah melalui amalan Khal.

Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari.

Dibawah adalah cara dan Sunnah Rasullulah.. Tentang pengambilan makanan dan cara yang sihat:

1. Jangan Makan/Minum Susu bersama salah satu (atau semua) berikut; Daging, Ikan, Ayam, Cuka, Buah, Ikan bersama salah satu (atau semua) berikut; Daging, Telur, Daun salad.

2. Cara Makan.. Makan hanya cukup sekadar untuk menghilangkan lapar. Jika mahu makan lebih: sediakan 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk cecair/air, 1/3 untuk udara/bernafas.

3. Tidak makan buah selepas hidangan berat (eg: nasi, gandum, roti). Hanya makan buah sebelum menjamah makanan lain. Buah segar merupakan makanan pra-cerna,boleh masuk terus dari perut ke usus.

Jika dimakan bersama makanan lain (eg: buah bertemu makanan lain dalam perut), buah akan terperangkap, bercampur dalam perut, biasanya mengakibatkan fermentasi (proses menghasilkan tenaga tanpa oksigen) buah dan segala makanan dalam perut berlaku secara sendiri.

4. Tidur sejam setelah makan tengahari (sebelum waktu zohor)

5. Dilarang meninggalkan makan malam. Jika abaikan? Kekurangan nutrisi menambah risiko penuaan (dimakan usia/aging) dan peningkatan berganda kolesterol dalam badan.

6. Kitab-kitab perubatan Islam melarang makan bersama/mencampur makanan darat (ion positif) bersama makanan laut (ion negatif). Menurut kajian, ion+ dan ion- menghasilkan tindakan biokimia yang boleh memudaratkan usus manusia.

7. Makan menggunakan tangan kanan dan dijilat jari. Jari menghasilkan enzim 10 kali ganda lebih banyak berbanding air liur dalam membantu dalam proses pencernaan makanan.

8. Tunggu makanan dimasak sejuk sedikit sebelum dimakan. Tiada keberkatan dalam makanan yang dimakan panas-panas.

9. Mengambil sedikit/secubit garam sebelum makan. Garam (NaCl) terdiri dari Natrium (sodium) klorida (chloride). Klorida yang terdapat dalam garam merupakan klorida yang sama dirembeskan dalam perut (klorida dalam asid hidroklorik, yang penting untuk pencernaan makanan).

Jadi, pengambilan garam sebelum makan membolehkan badan menghasilkan hidroklorik asid mencukupi bagi mencernakan makanan. Kebanyakan efek negatif garam seperti diwarwarkan dunia kini adalah berpunca dari lebihan natrium, bukan klorida.

10. Cara Minum

>Tidak minum air segelas dalam satu nafas sahaja. Sebaliknya minum seteguk-seteguk selang seli bernafas sambil duduk. Tidak minum ketika sedang menjamah makanan. Sila minum sebelum/selepas makan.

>Jika lalat jatuh dalam air minuman. Selamkan 100% lalat tersebut ke dalam air. Kemudian buang lalat tersebut.

Terdapat sel longitudinal (sel yis) hidup menumpang (parasit) dalam badan lalat dengan sebahagian mencelah di setiap tubula (rongga) respirasi (pernafasan) lalat.

Jika lalat diselam, perubahan tekanan osmosis air akan menyebabkan sel ini pecah/meletup membebaskan antidot bagi melawan pathogen dalam badan lalat.

10. Lain-lain Sunnah Amalan Pemakanan Sihat Bersugi sebelum dan selepas makan. Malah Nabi SAW juga bersugi sebelum setiap kali menunaikan solat fardhu.

11. Makan makanan “whole foods” (makanan yang mengekalkan sebatian asal, bukan makanan proses).

Google Pic

Makan makanan yang ada dalam musimnya.

Tidak mencampur sejenis makanan bersama sejenis makanan lain sesuka hati. Kini hanya 25% penduduk dunia yang masih makan “Whole Foods”.

Tidak mencari kesalahan dalam hidangan. Jika suka, Nabi SAW akan makan. Jika tidak suka, Nabi SAW akan menolak dengan baik.

Tahukah Anda Apa Yang Kita Tahu, Apa Yang Kita TidakTahu?

Kita tahu…

Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan bahawa kalau nak dapatkan vitamin B, kalau nak tambah darah dalam badan, kita kena makan hati haiwan atau hati ayam.

Kita tidak tahu…

Sebenarnya Nabi tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ di mana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan.

Maka, kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

Kita tahu…

Kita diajar di dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.

Kita tidak tahu…

Sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad s.a.w selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Malahan, Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.

Kita tahu…

Kita diajar kambing mempunyai tinggi kolesterol.

Kita tidak tahu…

Kambing juga adalah makanan kegemaran Nabi Muhamad s.aw. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Yang sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

Kita tahu…

Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus.

Kita tidak tahu…

Sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG, kolesterol dan paling banyak lemak tepu trans.

Kita tahu…

Para kafir juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tidak berkhasiat, contohnya coke dan maggi.

Kita tidak tahu…

Coke tu sangatlah beracun, ianya sangat tidak bagus untuk kesihatan. ini kerana ianya mengandungi paras gula tinggi, sifatnya yang berasid, pH dalam lingkungan 3.5, malahan ada racun tersembunyi.

Kita tahu…

Mereka mengwar-warkan kebaikan minum soya. sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar.

Kita tidak tahu…

Sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.

Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab di dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada wanita.

Soya juga ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zink yang penting untuk badan kita terjejas.

Agak-agak.. apa agenda Yahudi tentang Susu Soya Pengganti Susu Lembu untuk Bayi?.. Kecil-kecil lagi kita dah di suruh minum susu lembu atau susu soya.. walhal.. SUSU IBU adalah terbaik di kalangan semua keluarga susu.. Renung-renungkan dan selamat beramal.. ubahlah cara pemakanan kita untuk kita hidup sihat.

Sumber: Tips & Info Kesihatan

You may also like...

Leave a Reply