Polis nafi lelaki maut disebabkan perkauman

Sharing is caring!

SHAH ALAM – Polis menafikan kes kemalangan yang mengakibatkan seorang lelaki maut akibat bergelut dengan seorang lagi lelaki di Kilometer 239 Lebuhraya Kuala Lumpur – Seremban (PLUS) berhampiran susur Bandar Baru Bangi semalam berpunca daripada isu perkauman.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Fadzil Ahmat berkata, kejadian berlaku ekoran perselisihan faham antara suspek dan mangsa selepas berlaku kemalangan kecil berhampiran Plaza Tol Sungai Besi menghala selatan.

Menurutnya, dalam kejadian itu kereta mangsa dipercayai berlanggar dengan bahagian belakang kereta suspek.

“Akibat kejadian itu berlaku kejar-mengejar dan pergaduhan antara suspek dengan si mati yang berumur 29 tahun.

“Beberapa pemandu lain ada berhenti dan mententeramkan mereka sebelum kedua-duanya kembali ke kereta namun simati yang tidak berpuas hati telah keluar dari kereta dengan membawa sebatang kayu besbol dan memukul bahagian hadapan kereta suspek,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, tindakan mangsa menyebabkan suspek memandu kereta dalam keadaan tergesa gesa dan terlanggar simati menyebabkannya tersepit di antara kereta dan penghadang jalan.

Katanya, mangsa yang dibawa ke sebuah pusat perubatan swasta dilapor meninggal dunia ketika dirawat.

Dalam pada itu beliau berkata, pasangan suami isteri berusia 40 tahun dan 36 tahun yang ditahan semalam akan direman hingga Sabtu depan bagi membantu siasatan.

“Motif kejadian berpunca daripada isu kemalangan jalan raya dan tiada kena mengena dengan isu perkauman yang tular di media sosial.

“Kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan,” katanya.

Terdahulu, seorang lelaki maut dipercayai akibat bergelut dengan seorang lagi lelaki ekoran perselisihan faham di antara mereka selepas terlibat dengan kemalangan sekitar jam 1.40 petang semalam.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata, sekitar jam 3.40 petang pihaknya menerima maklumat dari Hospital Nilai mengenai seorang lelaki yang meninggal dunia.

Menurutnya, siasatan polis mendapati punca kematian mangsa berpunca daripada insiden perselisihan faham semasa kemalangan di Kilometer 239 Lebuhraya Kuala Lumpur – Seremban (PLUS) berhampiran susur Bandar Baru Bangi.

Sumber Sinar Harian

You may also like...

Leave a Reply